الأحد، 11 سبتمبر 2016

حقى فين /للشاعر المصرى/ حســـــــــــــــــــام ابوحمدالله

(حقي فين)

حقي فين متقوليلي
حقي فين ؟؟؟
ردي عليا وفهميني
حقي فين؟؟؟

حقي يابلدي ضايع 
قصاد عيوني...
أنا ليا فيكي ولا مليش
مش عارف أعيش
لوجيت في يوم نطقت
يخرسوني...
فهميني....

فهميني لا حد إمتى
لاحد إمتى هفضل مليش
فيكي كرامة ؟؟؟
أنا المصري اللي ضحيت
وفي البلاد
معروف بالشهامة
أصبح دلوقتي يا بلدي
مليش فيكي قيمة

نهبوا حقّي
نهبوا حقي ومصوا دمي
متقوليلي إنتي أمي
ولا مين ؟؟؟
ريّحيني حقي فين؟؟؟

أنا بشتكيلك
إنتي أمي وحاسة بيا
إنتي وطني ونبض قلبي
ونور عنيا...

لو يرضيكي اللي بيحصلي
اِنكساري وألمي وذلّي
أنا هبقى راضي
وحاعيش في صمت
طول حياتي
ويعذبوني...يقطعوني
وبسولار يولعوني
هكتم في صوتي
ولازم أبقي راضي

ما أنا عشت ليكي
وعمري كلّه ضاع عليكي
ومنتظرتش أي شكر
بالعكس فخر
لما أضحي لجلك إنتي
وأموت فداكي

بس أعرف... نفسي أعرف
إنتي مغلوبة علي أمـــرك
ولا كل ده بأمرك
وبرضاكي
بقلم/ حســـــــــــــــــــام ابوحمدالله

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق